Știați că…
Între 50-80% dintre femeile gravide suferă de dureri lombare în timpul sarcinii și în perioada postnatală? Cauza majoră de apariție a acestor dureri este reprezentată de  creșterea secreției unui hormon, în special în timpul sarcinii numit relaxina. Kinetoterapia este o metodă sigură și eficientă în managementul durerii în timpul sarcinii.
Conform ghidurilor canadiene pentru activitate fizică în timpul sarcinii (2019), activitatea fizică poate reduce șansele de apariție a complicațiilor majore pe parcursul sarcinii și nu este asociată cu complicații fetale.
 “Toate femeile gravide care sunt monitorizate de medicul obstetrician-ginecolog și nu au contraindicații (placenta previa, afecțiuni cardio-vasculare, respiratorii, anemie severă etc) ar trebui să fie active fizic pe perioada sarcinii. Programul de kinetoterapie pre/postnatal va fi stabilit în funcție de starea fiziologică a pacientei în urma unui consult de medicină fizică și de reabilitare (recuperare medicală). În general este recomandată activitate fizică moderată, 30 min/ zi, minim de 3 ori/ săptămână. Sunt recomandate exerciții fizice pentru tonifierea peretelui abdominal, tonifierea planșeului pelvin (ex. Kegel), tonifierea musculaturii lombare și a mușchilor fesieri, reeducare respiratorie. Exercițiile fizice sunt benefice pentru menținerea tonusului muscular și a mobilității articulare, ameliorarea sau prevenția durerii (dureri lombare, cervicale, umăr, dureri din sindromul de tunel carpian), relaxare fizică și psihică, reducerea prevalenței incontinenței urinare, reducerea incidenței depresiei postnatale. Alte indicații pentru femeile gravide: hidratare adecvată, dietă echilibrată, odihnă, plimbări frecvente, înot, hidrokinetoterapie, evitarea activităților cu risc de cădere”, a declarat Dr. Daniel Rafti, medic specialist medicină fizică și de reabilitare la Vraja Mării in City.